reklama
Seniorzy są aktywniejsi seksualnie od seniorek (Komentarzy: 35)
Jakie podwyżki emerytur w 2011 roku? (Komentarzy: 25)
Dla seniorów Hiszpania jest tańsza (Komentarzy: 20)
Odwrócona hipoteka, czyli jak dorobić do emerytury? (Komentarzy: 16)
Sanatoria: Przerzeczyn-Zdrój (Komentarzy: 13)

Zaufanie społeczeństwa do banków i rządów wciąż małe
(2010-03-09)Z raportu „Edelman Trust Barometer 2010", opublikowanego przez niezależną agencję PR - Edelman wynika, że na świecie wzrasta zaufanie do instytucji biznesowych. Zjawisko to występuje jednak wyłącznie w skali globalnej i jest konsekwencją poprawy sytuacji w gospodarce amerykańskiej oraz na kilku rynkach zachodnich. Tymczasem w Polsce zaufanie do biznesu wciąż spada. Kryzys odcisnął w naszym kraju największe piętno na wiarygodności banków. Instytucje te są obecnie obdarzane o blisko połowę mniejszym zaufaniem, niż w 2007 roku.
Najmniej ufamy bankom
Najbardziej dotkliwie recesję odczuła bankowość. Dramatycznie spadło zaufanie do banków we wszystkich krajach objętych badaniem, z wyjątkiem Indii i Chin. Największy spadek przez okres 2007 - 2010 odnotowały Stany Zjednoczone - o 39 punktów procentowych (z 68% na 29%). W krajach UE, największą utratę wiarygodności banki zanotowały w Polsce - spadek o 28 punktów (31%), w Holandii - o 25 punktów (47%) i w Wielkiej Brytanii - o 20 punktów (21%).
Pozycja rządu słabnie, NGO rosną w siłę
Spośród instytucji, najmniejszym zaufaniem cieszy się rząd. Polska posiada najniższy poziom zaufania do rządzących - 31%, zarówno na tle globalnym, jak i w UE. Dla porównania, w Holandii wartość ta jest najwyższa w całej UE, aż 75%. Na drugim końcu znajdują się organizacje pozarządowe, które kolejny raz zajmują pozycję lidera na arenie globalnej. W Polsce liderzy opinii przyznali im więcej punktów (61%) niż respondenci z UE (59%) czy na tle globalnym (57%).
W Polsce tylko 50% badanych uważa, że rząd będzie miał w przyszłości realny wpływ na instytucje finansowe. W Niemczech ten odsetek jest najniższy, wynosi 20%, a w Rosji najwyższy 77%. Natomiast jednomyślnie we wszystkich krajach UE, liderzy opinii stwierdzili, iż współpraca korporacji z organizacjami pozarządowymi buduje zaufanie na rynku. W Polsce twierdzi tak 71% respondentów, we Włoszech i w Szwecji odsetek ten jest najwyższy - po 82%.
Jak wynika z tegorocznej edycji Trust Barometer takie działania jak: zwolnienie nieefektywnych managerów, zwrot wsparcia finansowego oraz zmniejszenie różnic pomiędzy wysokościami wypłat dla pracowników wyższych szczebli i pracowników szeregowych, mogą przyczynić się do wzrostu zaufania do biznesu. W Polsce za takimi zmianami w firmach opowiada się odpowiednio 66%, 70% i 61%. W USA głosy te są silniejsze i wynoszą 89%, 88% i 79%.
Zaufanie i przejrzystość budują reputację firmy
2009 rok przyniósł zmianę w globalnym trendzie. Zarówno w USA jak i w większości państw UE, to przede wszystkim zaufanie i przejrzystość budują reputację firmy. W Polsce, liderzy opinii najwyżej ocenili, jakość produktów i usług (71%), na drugim i trzecim miejscu znalazły się przejrzystość (67%) i zaufanie (65%). Co więcej, czynniki te są znacznie lepiej oceniane, w porównaniu z kolejnym czynnikiem czyli wynikami finansowymi, które wg. oceny wszystkich regionów plasują się na samym dole listy 10 najważniejszych kryteriów (od 2006 roku spadek z 3 miejsca w rankingu).
Komu ufamy?
Naukowcy i eksperci oraz analitycy rynku stanowią grupy osób cieszących się największą wiarygodnością, jeśli chodzi o wiedzę na temat funkcjonujących na rynku korporacji. Polska odznacza się pod tym względem jednymi z wyższych na tle globalnym, wynikami - odpowiednio 64% i 69%. Warto zauważyć także wzrost wiarygodności dyrektorów generalnych, których ocena w Polsce wzrosła o 13 punktów (37%). Dużą zmianę zauważyć można w globalnej ocenie „osoby takiej jak ja". W ciągu dwóch lat zanotowała utratę punktów w Stanach Zjednoczonych (z 60% na 39%) oraz w Wielkiej Brytanii (z 51% na 35%)*. W Polsce od zeszłego roku „osoba taka jak ja" utrzymuje stabilną pozycję (44%).
Raporty analityków rynku (59%) i komunikacja korporacyjna (43%) są w Polsce najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Zdecydowany zwrot nastąpił w ocenie zaufania do mediów. Pomimo, że grupa ta odnotowała znaczny spadek na całym świecie, w USA jak i w części UE prasa biznesowa (42%) pozostaje obok analiz, najbardziej wiarygodnym źródłem wiedzy. W Polsce zarówno prasa, jak i telewizja oraz radio odnotowały spadek o minimum 10 punktów.
Wśród najbardziej zaufanych obszarów branży przemysłowej, światowym liderem pozostaje sektor technologii z 79-procentowym poparciem respondentów. U Polaków w 2009 roku największe zaufanie wzbudził przemysł motoryzacyjny, któremu liderzy opinii przyznali 75%. Na kolejnej pozycji znajdują się technologie, z nieco mniejszym poparciem niż globalne wyniki - 70%.
„Zaufanie do sfery biznesu będzie powoli powracać do poziomu, który notowaliśmy przed załamaniem na globalnych rynkach. Natomiast nasz kraj najwyraźniej okupił relatywnie dobre wskaźniki ekonomiczne realizacją wielu trudnych decyzji biznesowych i gospodarczych. Stąd Polacy tracą zaufanie do biznesu, rządu i mediów, przelewając swoje zaufanie na organizacje pozarządowe, a także ekspertów i analityków. W trudnej sytuacji jest sektor bankowy, który musi podjąć stanowcze działania w celu odbudowy swojej reputacji. Prawdopodobnie ten proces będzie wymagał kilkuletniej perspektywy" - powiedziała Barbara Kwiecień, Prezes i Dyrektor Generalny agencji Edelman Polska, podsumowując wyniki Edelman Trust Barometer 2010 dla Polski.
Wyniki światowe:
- Podczas gdy Szwecja, Kanada i Niemcy pozostają najbardziej wiarygodnymi miejscami na lokalizacje głównej siedziby firmy (kolejno 76%, 76% i 75%), Stany Zjednoczone mają 61% zaufanie - o 10 punktów więcej niż rok temu. Chiny wzrosły w tej kategorii o 7 punktów (z 27% na 34%).
- We wszystkich 22 krajach respondenci zdecydowali, że "wszyscy interesariusze są równie ważni" w procesie podejmowania decyzji przez dyrektora generalnego - 4:1 wyniósł stosunek osób przeciwnych wyborze pojedynczych partnerów biznesowych.
- Zaufanie do biznesu wzrosło we Włoszech o 26 punktów, w Stanach Zjednoczonych o 18 punktów, w Holandii o 15 i w Hiszpanii o 14. W Rosji to samo zaufanie spadło o 10 punktów (do 42%).
- Zaufanie do rządu pozostaje stabilne, z wyjątkiem pojedynczych przypadków znacznych zmian: wzrostem w Stanach Zjednoczonych (o 16 punktów, do 46%) i spadkiem w Rosji (o 10 punktów, do 38%).
- W 20 krajach reklama zarówno korporacyjna jak i produktowa pozostaje najmniej wiarygodnym źródłem informacji, otrzymując 17%.
Informacje o badaniu
2010 Edelman Trust Barometer jest 11 edycją ogólnoświatowego badania zaufania do firm i ich wiarygodności. Badanie to powstało z inicjatywy firmy badawczej StrategyOne i opiera się na 25-minutowych wywiadach telefonicznych. W 2009 r. badanie zostało przeprowadzone w 22 krajach na świecie, na grupie 4 875 osób w dwóch grupach wiekowych: 25-34 lata oraz 35-64 lata. Badanie odbyło się w dniach 29 września - 6 grudnia 2009.
Edelman
Słowa kluczowe (tagi) dla tego artykułu:
gospodarka polska, gospodarka światowa
Podobne artykuły/wiadomości: |
Podziel się artykułem
Artykuł został opracowany przez: |
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy - dodaj swój komentarz!